mina tankar om andra

jag berättade för pappa igår vad jag tycker och tänker om människor som inte är som "oss andra".
han tyckte att det var sånt som man skulle blogga om, så jag får väl lov att göra det.
jag börjar med att säga att ni som inte läser, lyssnar på annan musik än den som spelas på radion, kan sluta läsa på en gång, för annars kommer ni nog garanterat bli lite sur på mig.
forsätter ni att läsa, skyll er själv, jag sa ändå åt er innan.

jag har ett stort problem med, som sagt, människor som inte läser böcker, folk som inte har någon aning om vem Jane Austen, Charlotte Brontë eller Isaac Asimov. (inte för att jag kanske läser så mycket science-fiction, men man ska ändå veta massa olika författare och vilka verk dom har gjort.) jag blir otroligt sur på människor som inte vet att "The day the earth stood still" är en relativt gammal film, från 50-talet?, som man nu har gjort om. fast kanske inte bara ändå den filmen, utan jag blir sur på människor som inte vet något annat än det som pågår runt om dem just nu.
samma problem har jag med människor som inte lyssnar på annan musik, än just det som spelas på rix eller det som dom hörde i meledofestivalen, och tyckte att "hey, den här låten var ganska bra".
ALLA ska nån gång ha hört en Dylan-låt, man ska veta vem Buddy Holly var, och vad han dog av. man ska veta att Hendrix var, och hur otroligt grym han var på gitarren. ALLA ska åka ha hört Off the wall med Pink Floyd.
de som inte har gjort detta blir jag sur på, och tycker inte att dom förtjänar samma uppmärksamhet från min sida, som någon som har gjort det.
något annat jag har problem med är folk som inte inser vad kult är. alla tycker inte om Star Wars, om jag ska vara ärlig så förstår jag dem inte - eftersom det är otroligt bra filmer, men man ska ändå uppskatta dem, och förstå att det är något stort runt dessa filmer. även om man inte gillar dem, så ska man ändå ha sett dem! det finns mycket som jag anser är kult, och även fast man inte uppskattar dem personligen så vidare värst mycket, så måste man ändå ha sett eller läst det.
det är något som jag står fast vid.

dessa människor, är i min mening, djupa som en vattenpöl och är inte alls nå spännande människor som jag skulle vilja sitta och diskutera olika saker med.
jag gillar det inte helt enkelt. varför ska det vara så svårt att inte inse vad som är bra i världen, utan ska envisas med att vara så omöjlig som möjligt?

jag gillar dem inte, helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Helén

Själv undrar jag hur många som läst de utmärkta författarna Elsie Johanssom, Margit Söderholm, Bernhard Nord, Sven-Edvin Salje, Tomas Sjödin eller lyssnat på musik av Andrae Crouch?

Det finns många nischer för spetskompetens om man vill he he he....

2009-03-22 @ 10:56:53
URL: http://hembretsen.blogg.se/
Postat av: Marie (Helens kompis som trillar in här ibland via länkarna hos herrskapet på Målda)

Men oj, jag tyckte du Helen hade skrivit Elis Johansson! Och Crouch är väl han som är lång och ursnygg och spelar fotboll, eller? Men skämt åsido så håller jag med er båda - finns alldeles för mkt folk som glider runt på sitt eget tomma skal och får betydligt mer uppmärksamhet än dom förtjänar! Själv hänvisar jag ofta till Kurt Vonnegut och hans fina illustrationer i Breakfast of champions och INGEN fattar, snyft!

2009-03-23 @ 08:28:23
URL: http://tesermatten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


RSS 2.0